Muž v pozadí…
by Milota Sidorova
Kto nepozná architekta Daniela Liebeskinda, pravdepodobne netuší, že ide o najoptimistickejšiu osobu na svete. Jeho optimizmus a vôľa tvoriť sa zrodila do židovskej rodiny čerstvo povojnového Poľska. Liebeskind bol obklopený prostredím, ktoré sa po bezrozmerných stratách niekoľko desaťročí vzmáhalo z ruín. Možno to bolo práve prostredie, čo mladého Liebeskinda ovplyvnilo na celý život. Stal sa hudobníkom. Podľa jeho vlastných slov, veľmi túžil hrať na klavíri, ale pretože bolo príl! iš drahé a dalo sa len ťažko získať, rodičia mu priniesli menší klavír – akordeón. Stal sa talentovaným hudobníkom a jeho talent, doplnený o nutnú dávku vytrvalosti ho zaviedla do Izraela, kde prežil ďalšie obdobie svojho života. Ale stalo sa niečo zvláštne, Liebeskind bez akéhokoľvek predchádzajúceho vzdelania, začal navrhovať budovy. O čo väčšie bolo prekvapenie, keď vyhral zákazku na vybudovanie židovského múzea v Berlíne. Štýl tohoto ochotníckeho architekta však dosahoval úrovne jeho zabehnutých kolegov. Kritici oceňovali silný emocionálny náboj, high-tech a abstraktnú formu, ktorou skĺbil spomienky s miestom. Pre Liebeskinda je dôležitá akustika. Jeho budovy sú neraz obrovské, s prekvapuj! úcou statikou a uhlami, prázdnym priestorom uprostre! d. Pod 318;a taoistickej múdrosti, je to prázdno vo vnútri džbánu, čo ho robí džbánom, Liebeskind pochopil, že je to prázdny priestor vo vnútri, čo robí jeho budovy, miestom emócií, života a denných starostí. Liebeskindovi sa po výhre v medzinárodnej súťaži začalo dariť. Avšak za úspechom nestála len zvláštna forma jeho projektov, ale jeho komunikácia s ľuďmi. Poďľa mnohých, je tento muž veľmi pokorný, optimistický a načúvajúci. Nedáva najavo svoje postavenie v spolupráci ani s najmenej dôležitým členom stavebného tímu. Ostal spojený so svojím prostredím a židovským duchovným dedičstvom – stratou, ktorú strieda nádej na lepšie časy. Liebeskind vyhral súť! až na obnovu World Trade Center v New Yorku. Jeho projekt známy, ako „záhrady milénia“ by sa v priebehu niekoľko rokov mali vztýčiť nad miestom tragickej udalosti. Liebeskind však nevytvoril len budovu – je to celý urbanistický komplex ulíc, parkov, budov. Nové busines centrum sa má však týčiť len do istej výšky. V ihlanovitom vrchole veže Liebeskind navrhol záhrady všetkých pozemských druhov. Príroda zvíťazí nad obchodom. Reč symbolov je opäť silná. Ako rajská záhrada sa bude týčiť v najvyššej veži obchodníckeho stredu sveta – výška budovy v sebe skrýva ďalší odkaz, pretože kopíruje rok, v ktorom bola ustanovená Demokracia. Osobne ma, ako študentku architektúry, fakt, že Liebeskind v! yhral túto zákazku vôbec neprekvapuje. Preto! 82;e nar ozdiel od iných architektov, si nebuduje pomník vlastného génia, ale tvorí pre ľudí. Zapája symboly, pracuje s emóciami, tvorí architektúru hodnú nového tisícorčia s tvorivou silou. Akoby vstával z popola.
related story (sgx15312): http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Liebeskind...
| by Milota Sidorova for PocketNews (http://pocketnews.tv) |
PocketNews is a new real-time news broadcaster delivering the latest and hottest news right to your pocket ! With global clients who want to be kept up to date, PocketNews is everyone's way of keeping in touch with the World.

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home